Vi trenger en rebell
Jeg håper AHOs nye rektor kommer på diplomgjennomgangen min neste år.


Studentene er nemlig det eneste skolen ikke kan klare seg uten. Det er særlig to ting som blir utfordringen til den nye rektoren som skal tiltre ved årsskiftet: å løfte skolen faglig samt å styrke fellesskapet.
Som student ved AHO, mener jeg at det er nødvendig med en rektor som er synlig innad, og som setter studentenes faglige utvikling i fokus for å kunne imøtekomme nevnte utfordringer.
Hva er AHO?
I AHOs målplan “Strategi 2020”, er visjonen å kunne sammenligne seg med ledende skoler på et internasjonalt nivå innen utgangen av dette tiåret. For at dette skal kunne være et realistisk mål, trenger skolen et faglig løft.
I den samme rapporten er skolens profil svært uklart formulert. Samtidig som det settes fokus på at nettopp denne profilen skal styrkes og videreføres. Jeg har mange ganger forsøkt å diskutere med lærere og medstudenter hva skolens profil egentlig er, noe som for mange er uklart.
Det sies at det er kun en selv som setter grenser for hva en kan gjøre på AHO. Ved å overvære diplomgjennomgangene på skolen forrige uke, kan man lett argumentere for at dette ikke er tilfelle. Diskusjonene har stort sett tatt for seg avgangsprosjektene i et pragmatisk perspektiv, hvor realismen i dem har vært den mest vesentlige indikatoren på suksess, selv når oppgaven har krevd noe annet.
Med relativt lang fartstid på AHO, opplever jeg dessverre at både fellesskapet og diskusjonen lider. Kun få ganger har jeg opplevd at hele skolen har vært samlet. På informasjonsmøtet om rektoransettelsen var det snaut 30 studenter som møtte opp, selv etter at studentrepresentanter var innom samtlige saler på frierferd. Oppfordringer til debatt pines ofte stille i hjel. Det er liksom noe veldig unorskt ved å kritisere, diskutere og mene.
Diskusjon som verktøy
Teori er ikke særlig vektlagt i arkitektutdannelsen på AHO utover de obligatoriske historietimene. Heller ikke disiplinære diskusjoner. Allikevel føyer naturligvis skolen seg inn i enn spesifikk tradisjon. Denne tradisjonen er imidlertid ikke statisk. For å oppnå målet om å bli verdensledende, må vi som forskningsinstitusjon være i konstant utvikling og gi større rom for en offentlig diskusjon rundt hvilke faglige tendenser som vokser frem. AHO står for mange unike verdier som kan og bør løftes frem. Det er også utrolig mange dyktige studenter og fagfolk på skolen. Derfor er det viktig at den nye rektoren tar utfordringen å sette skolens posisjon inn i en større sammenheng på alvor. For å nå målet må vi vite hvor vi er.
Det som ofte kjennetegner en god leder, er evnen til å formidle organisasjonens visjon. Hvor godt denne historien blir formidlet, kan være avgjørende for fellesskapsfølelsen og dermed også lojaliteten og arbeidsinnsatsen. Gjennom faglig tyngde og integritet, tiltrekkes også eksterne dyktige fagfolk. Dette bekrefter viktigheten av å ha en levende offentlig debatt om skolens faglige posisjon og utvikling.
Misforstå meg rett. Jeg mener ikke at vi skal oppgi friheten for å jobbe under et faglig regime. Å tolke faglige tendenser kan tvert imot gi en bedre forståelse av vår egen posisjon i et utrolig bredt og sammensatt fagfelt. Det kan også gi oss muligheten til å stille kritiske spørsmål som tar sikte mot bringe oss enda lengre. Den offentlige diskusjonen er kanskje derfor det viktigste og sterkeste verktøyet vi som felleskap har.
Synlighet gir engasjement
For å kunne yte sitt beste, er det viktig å bli sett. Å ta studentenes arbeid på alvor, bringe dem inn i en offentlig diskusjon og plassere dem i en større sammenheng, vil kunne styrke studentarbeidet til å bli noe som er større enn seg selv. Det vil kanskje også stimulere til større engasjement. Gapet mellom forskning og studentarbeid trenger ikke å være så stort som det er i dag.
For å kunne følge med på hva som foregår på skolen, må også rektor følgelig være til stede blant studentene og se hva som foregår. Jeg ønsker meg derfor en rektor som kommer på gjennomganger og som diskuterer med studentene. Jeg ønsker meg et forbilde som er faglig engasjert, og som gjennom sin tilstedeværelse lar oss studenter ta del av denne kunnskapen. En som mener så sterkt og så inderlig, at han eller hun reiser seg opp i engasjement, veiver med hendene i lufta og snakker så intenst at spyttet regner som på en novemberdag. En leders holdninger er smittende, og ved nettopp å vise viktigheten av tilstedeværelse og engasjement, kan vi forhåpentligvis også styrke fellesskapet.
Krever en rebell
I mine øyne er det nødvendig at vedkommende som tiltrer rektorstillingen er noe så unorskt som en rebell. Personen må ha handlekraft, evne til å diskutere og mene, ikke være redd for hverken kritikk eller motstand, men snarere se dette som en mulighet for å kunne bli bedre.
Det er ikke bare for studentene ved AHO denne tiltredelsen er viktig, den vil ha en stor betydning utad. Kandidaten vil ha det øverste ansvaret for å definere og videreføre norsk samtidsarkitektur -og design til studentene. Følgelig vil vedkommende sette sitt preg på morgendagens arkitekter og designere. Det er vi som igjen skal videreføre faget til neste generasjon, og ikke minst vise hvordan landet skal se ut i fremtiden