Slik blir den nye Fornebubanen

Fornebubanen skal etter planen stå ferdig i 2025, og i dag ble vinnerne av arkitektkonkurransen for de seks nye stasjonene offentliggjort under en prisutdeling i Arkitektenes hus. Stasjonene Skøyen, Vækerø, Lysaker, Fornebuporten, Flytårnet og Fornebu vil alle befinne seg under bakkeplan, og formålet med plan- og designkonkurransen var, i følge juryleder og direktør for Fornebubanen Irene Måsøval, å finne «gode arkitektoniske konsepter for alle de seks stasjonene langs Fornebubanen, som vil legge til rette for byutvikling».
0-utslippsbyen
Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, kunne fortelle Arkitektnytt at hun var glad for at Fornebubanen endelig blir realisert, og at prosjektet gjennom denne konkurransen har blitt noe mer håndfast til å ta og føle på. Kollektivsatsningen er den største i Oslo og Akershus siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig.
– Dette er et stort steg for å avlaste veinettet og få Oslo og Akershus til å reise praktisk og miljøvennlig. En viktig ingrediens i å nå målet om at Oslo skal bli en 0-utslippsby i 2030, sa hun.

Vinnerprosjektene
Vinnerne er både norske og utenlandske, og fordeler seg slik:
Skøyen stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt: «Lyssprekk»
Vækerø stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt «Bergtatt»
Lysaker stasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup. Prosjekt: «Lysakers hjerte»
Fornebuporten stasjon (tidligere Arena): Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Himmelen under»
Flytårnet stasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/Imago- Atelier de Arquitectura og José Gigante. Prosjekt: «Volare»
Fornebu stasjon og driftsbase: Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Underjordisk landskap».
Fornebubanen vil nå starte prosessen med å inngå kontrakt med vinnerne i konkurransen. Det er ventet at dette arbeidet starter opp så raskt som mulig.

– En drøm
Vinneren av Flytårnet stasjon, det Barcelona-baserte Mestres Wåge Arkitekter har samarbeidet med Imago- Atelier de Arquitectura og José Gigante om prosjektet «Volare». Arkitekt og partner, Magnus Wåge, sier til Arkitektnytt at det er en gammel drøm som går i oppfyllelse.
– Å tegne t-bane har vært en drøm så lenge vi har vært arkitekter. Tanken på å lage en hule, skjære ut et rom i fjellet gir gode muligheter for spennende arkitektur, sier han.
– Samtidig er det bygninger på «riktig side», de er både samfunnsmessig og miljømessig viktige steder.
Reisen som utgangspunkt
Han forteller at arkitektene har tatt utgangspunkt i reisen som fundament for ideene.
– En t-bane-stasjon må være oversiktlige, lette å skjønne. Føles trygt, behagelig, lyst og fint. Vi løste dette med å integrere et skulpturelt element, ved å gjøre rømningstrapper og sjakter om til en del av designen. Vi ville hjelpe brukerne til å forstå stasjonen, forklarer Wåge.
Stasjonsbygningen langs Snarøyveien fikk skryt av juryen for «de utkragede takene er utformet med relasjon til flyvinger som en hyllest til historien på Fornebu.»
– Du kan si vi lagde en lett referanse, eller et lite minne med et tak som kanskje kan minne om en vinge, smiler Wåge, som forøvrig syntes det var kjekt å høre at juryen fant en «rolig og nærmest sakral stemning» i prosjektet.

Dobbeltvinner
Storeslem gikk til norske A-lab og engelske Zaha Hadid Architects, som vant to av prosjektene med «Himmelen under» på Fornebuporten og «Underjordisk landskap» på Fornebu stasjon. Arkitekt og direktør Geir Haaversen i A-lab var strålende fornøyd med seierne og samarbeidet med det store, britiske kontoret.
– Zaha Hadid var min store heltinne under studietiden. Og dette samarbeidet viser at den skandinaviske tradisjonen står strekt i utlandet. Jeg møtte kontoret hennes i Venezia under biennalen, og vi ble enige om å gjøre noe om sjansen bød seg. Det gjorde den med dette prosjektet, sier Haaversen.
Godt samarbeid
Gianluca Racana fra Zaha Hadid Architects er ikke i tvil om at det nordiske markedet vil bli viktig for utenlandske kontorer i fremtiden.
– A-lab har alt vi ser etter i en samarbeidspartner. De har veldig god kunnskap om det lokale markedet, noe som har vært topp for oss, forteller han.
Fremtiden i våre hender
Duoens spektakulære prosjekt på banens endestasjon, «Underjordisk landskap», fikk noen anmerkninger av juryen for høyt kostnadsnivå og at det «først gjennom en bearbeidelse kan danne et troverdig grunnlag for en videre prosess med oppdragsgiver rettet mot realisering.» Racana mener det er helt vanlig at man må ta noen ekstra runder i prosessen:
– På en side må man dytte på for å få igjennom et sterkt konsept, en fortelling eller idé. Så får vi heller gjøre noen justeringer underveis. Det er en vanlig del av en slik syklus, sier han.
Han er i liten tvil om hvor viktig utbygningen av Fornebubanen vil være for Oslo-regionen:
– Offentlig transport er en katalysator, ikke bare for å bringe folk miljøvennlig frem, men for utvikling langs hele linjen. Offentlig transport er ganske enkelt fremtiden, avslutter han.
Slik ser vinnerne ut:
Skøyen stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt: «Lyssprekk»


Vækerø stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt «Bergtatt»


Lysaker stasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup. Prosjekt: «Lysakers hjerte»


Fornebuporten stasjon (tidligere Arena): Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Himmelen under»


Flytårnet stasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/Imago- Atelier de Arquitectura og José Gigante. Prosjekt: «Volare»


Fornebu stasjon og driftsbase: Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Underjordisk landskap».

