Nyheter

Trykker «liker»

Rodeo har laget et lokalt «instagram» for Fredrikstad. Det skal gi dem informasjon om byfolk og byliv.


Bilder fra registrering av infrastruktur, aktiviteter og sosiale arenaer i Fredrikstad sentrum i forbindelse med prosjektet Case:Fredrikstad Nærhetsbyen. Foto: Rodeo arkitekter

Rodeo skal kartlegge og analysere befolkning og bystruktur i Fredrikstad for å finne ut hvordan folk bruker nærmiljøet sitt og hva de trenger i nærheten i hverdagen. Byen skal være et pilotprosjekt i Kommunal- og moderniseringsdepartementets Plansatsing mot store byer 2013-2017, og arbeidstittelen er «nærhetsbyen».

 

I samarbeid med kommunen skal Rodeos folk rede grunnen, og målet er at Fredrikstad skal bli en by hvor folk bor nært det de trenger i hverdagen, slik at de ikke behøver bruke bil.

 

Skal beskrive

Rodeo er et tverrfaglig kontor, med samfunnsvitere, arkitekter og planleggere. Derfor føler de seg rigget til oppgaven, forteller arkitekt Anders Ese.

 

– Dette var absolutt noe for oss. Jeg er nettopp ferdig med en doktorgrad om byplanleggeres bruk av kartlegging, forteller han.

 

Tag Fredrikstad

En liten del av kartleggingen skal gjøres på en noe utradisjonell måte. Kommunen har laget en nettside med geotracking som folk enkelt kan benytte via smarttelefon. Man går til et sted man har en mening om, finner seg selv på kartet, trykker «tag» på kartet, trykker «liker» eller «ikke liker»  og skriver ett ord i et kommentarfelt. Det gir et enkelt og kortfattet materiale å analysere.

 

Pilottagging 

– Hva skal dere bruke «tag Fredrikstad»-materialet til?

 

– Vi skal supplere dataene fra de sosiale analysene. Vi gjør både kvantitative og kvalitative spørreundersøkelser, forklarer Ese.

 

Deretter håper Rodeo og Framtidens byer at tag Fredrikstad-ideen kan brukes i andre byer og i andre prosjekter.