Nyheter

Striden om Torvet i Trondheim fortsetter

– Kommunens plan for Torvet i Trondheim er uprofesjonell og i utakt med etisk forsvarlige planleggingsprosesser, sier Jan Støring.


Forslag til ny utforming av Torvet i Trondheim med «filleryer» som et sentralt element. Illustrasjon: Trondheim kommune

Støring, som er leder for Trondhjems Arkitektforening, sikter til planmaterialet i programmet for en forestående idé- og prosjektkonkurransen for ny hverdagsscene på Torvet, der danske Gehl Architects har vært rådgiver for plassutformingen.

 

Som tidligere omtalt på arkitektnytt.no (25. november 2011) har Trondheim kommune ignorert vinnerutkastet til arkitekt Leena Marjamaa i plan- og designkonkurransen om Torvet i 2004, og det samme gjelder hennes oppfølgende arbeid med dette prosjekt gjennom årene.

– Det er kritikkverdig i seg selv at kommunen setter resultatet av en åpen arkitektkonkurranse til side på denne måten, og deretter forventer at Norske arkitekters landsforbund skal stille seg bak en konkurranse om torgets permanente scene, uttaler TAF-lederen.

Kommunens publikumsfrieri

Støring forteller at arkitektforeningen nylig – etter å ha avholdt et kritisk møte om saken før jul – ble kontaktet av kommunens plankontor og kommunaldirektør, med invitasjon til en samtale om Torvet. På dette møtet, som fant sted i en fin atmosfære, ble det lovet at kommunen skulle henvende seg til arkitekt Marjamaa for å inngå en dialog med konkurransevinneren.

– Men fire dager senere lanserte den kommunale etaten en torgplan som bryter totalt med den klassiske byplanen som Torvet er en del av.

Og han legger til at kommunens formgivning er preget av en populistisk, «trøndersk» detaljering som tilsynelatende skal inngå i regionens tradisjoner.

– Men dette er publikumsfrieri, og ikke en faglig kompetent utforming av Trondheims urbane storstue.

Ingen støtte fra NAL

– NALs konkurransesekretariat oppfattet ved første øyekast at konkurransen om ny permanent hverdagsscene på Torvet var en separat designoppgave, forklarer konkurransesekretær Per Rygh.
Men etter å ha sett nærmere på forslaget til opparbeidelse av plassgulvet, og vurdert dette i forhold til resultatet av den tidligere avholdte arkitektkonkurransen, så NAL at saken hadde andre perspektiver ifølge Rygh.

I en epost til kommunen gir han følgende begrunnelse for sin holdning: «Jeg konstaterer at uroen er betydelig i denne sammenhengen, og at mange, ikke minst byens arkitekter og arkitektforeningen (TAF), mener at Trondheim kommune opptrer på en uryddig måte. På denne bakgrunn har jeg funnet at det ikke er riktig at NALs konkurransesekretariat involverer seg ytterligere i denne saken, i alle fall så lenge striden om nytt torgdesign er uavklaret».

Respektløs plan

Også i Adresseavisen går meningsutvekslingen friskt. Kunstneren Håkon Bleken kommenterer 6. januar det betenkelige i at pengesterke personer som Odd Reitan og Ivar Koteng bidrar med 50 millioner kroner til torg-prosjektet: «Det er rimelig å anta at når noen gir 50 millioner kroner, vil de også ha noe igjen. Og – i følge avisene – det vil de. Og igjen i følge avisene, det får de».

Men er dette en slags auksjon med Torvet som gevinst? spør Bleken. Og han er ikke nådigere med kommunens forslag til utforming. For dette dreier seg om «den viktigste plassen i byen. En plass som er vesentlig for alle trondhjemmere, et sted der historien ennå kan fornemmes». Derfor må det være en åpen debatt om Torvet, mener Håkon Bleken. «Torvet er nemlig ikke en elite-sak, Torvet angår oss alle».

 

Dagen etter har lederen i Adresseavisen følgende tittel: «Respektløst på Torvet». Utgangspunktet for artikkelen er tegningene til arkitekt Leena Marjamaa, som ble lagt til side til fordel for en helt ny plan for Torvet utarbeidet av en kommunal prosjektgruppe, en kursendring som skyldes «at en sponsorgruppe tilbyr seg å bidra med 50 millioner kroner til et nytt torv».

Et av kravene sponsorene stiller «er at de vil ha et såkalt trøndersk torv», konstaterer avisen. «Det kan være bakgrunnen for ideen om å dekorere Torvet med `filleryer´ i stein eller andre harde materialer». Prosjektgruppen vil også fjerne soluret i sin nåværende form. «Det nærmer seg vandalisme».

Til slutt skriver Adresseavisen at Torvet trenger en ansiktsløfting. Men oppussingen må ta hensyn til at «Torvet er knutepunktet i en byplan som bygger på barokkens europeiske idealer». Følgelig må prosessen rundt Torvets rehabilitering ta hensyn til vinnerutkastet i en påkostet arkitektkonkurranse, et forslag «som er vedtatt av bystyret», en plan som ikke uten videre kan legges til side.