Nyhet

Cobe vant Nyhavna

Danskledete Team Cobe vinner arkitektkonkurranse på Nyhavna i Trondheim.


Forslaget «Ny Havna – Nye horisonter» beskrives som en arkitektonisk hybrid hvor bebyggelsens utforming er inspirert av både den gamle og den nye lager- og industribebyggelsen langs Nidelva. Illustrasjon: Team Cobe

Fredag ettermiddag ble det offentliggjort at et team ledet av arkitektkontoret Cobe er kåret til vinner i arkitektkonkurransen om Transittkaia på Nyhavna i Trondheim.

Vinnerforslaget «Ny Havna – Nye horisonter» vinner konkurransen om transformere Nyhavna «fra industri og havnedrift til en bærekraftig sentrumsbydel».

– Juryen mener det overordnede plangrepet har en robust struktur som på en god måte tolker form og historiske strukturer i Trondheim. Plangrepet er konsekvent og tydelig og tilfører en klar identitet til området, heter det blant annet i juryrapporten.

«Urban og frodig bynatur»

Foruten danske Cobe består Team Cobe av Topic arkitekter, MOE og Olav Olsen. Vinnerforslaget består av tre store kvartaler som skal være inspirert av både gamle bryggehus og ny lager- og industribebyggelsen langs Nidelva.

Juryen trekker frem følgende positive kvaliteter ved vinnerprosjektet:

  • Forslaget viser en sterk og reflektert tilnærming til de fleste av konkurransens deloppgaver
  • Forslaget foreslår enkle, klare grep som viser sterk forståelse av urbane byrom og naturlige forbindelser og overganger
  • Forslaget har en robust bebyggelsesstruktur som danner klart definerte offentlige byrom
  • Plangrepet sikrer en helhetlig fasade mot elv
  • Forslagets brede elvepromenade er et klart definert offentlig byrom hvor naturen gis plass
  • Spennende kontrast mellom urban og frodig bynatur
  • Bebyggelsesstrukturen tolker form i Trondheim med referanse til bryggene og havnelagrene, men klarer samtidig å skape sin egen identitet.
Juryen mener forslaget til Team Cobe er arkitektonisk interessant: «Volumenes formgiving og det sekundære fasadelaget uttrykker noe særeget og bidrar til å gi bebyggelsen en egenverdi», heter det i juryrapporten. . Illustrasjon: Team Cobe

Fornøyd juryleder

Juryleder for konkurransen har vært Siri Hunnes Blakstad, sivilarkitekt MNAL, leder avSintef Community og styremedlem i Nyhavna Utvikling. Blakstad mener forslaget danner et «nytenkende og robust grunnlag for den kommende prosessen med detaljregulering».

– Vi har derfor kommet fram til at forslaget fra Team Cobe samlet sett besvarer oppgaven best, sier Blakstad på vegne av en enstemmig jury, i en pressemelding.

Hun berømmer også alle fire lag som deltok i konkurransen. De tre andre lagene var:

  • Henning Larsen, Rambøll og Dreiseitl
  • Ghilardi Hellsten med Grindaker, Veni og Vianova
  • Schmidt Hammer Lassen med HUS arkitekter, Tredje natur, In’By, Ruth Woods og ViaNova.

– Trygg og utadrettet bydel

Daglig leder i Nyhavna Utvikling, Vegard Nymo Tyldum, er også glad for at de fire forslagene var veldig ulike.

– Ulikhetene gjør at vi har fått belyst mange viktige aspekter ved Transittkaia som gir oss et rikt grunnlag å fatte beslutninger på. Nå ser vi fram til å starte prosessen med å detaljregulere Transittkaia, noe som er ventet å pågå i ca. 2 år, sier Tyldum i pressemeldingen.

Byarkitekt i Trondheim, Are Risto Øyasæter, satt også i juryen. Han beskriver et vinnerforslaget med et enkelt og tydelig plangrep:

– Forslaget jobber aktivt med kanter og overganger for å etablere gode nabolag, samtidig som det etablerer tydelige steder for rekreasjon som kan bli attraktive for hele byens befolkning. Det fremstår troverdig at god utforming av gaterom, kantsoner og aktive førsteetasjer kan bidra til en trygg og utadrettet urban bydel, sier Øyasæter samme sted.

Se vinnerforslaget «Ny Havna – Nye horisonter» i sin helhet her.