Nyheter

Snøhetta tar plass

Først Times Square. Nå Penn Plaza. Snøhetta oppgraderer Manhattans gateplan.


Den temporære møbleringen utenfor Penn Station, Plaza33. Plassen er utformet av W Architects and Landscape Architects, ut fra Snøhettas «masterplan». Foto: Stephen Miller.

I området utenfor Penn Station i New York, det travleste kollektivknutepunktet i hele USA, er 33. gate nå avstengt for biltrafikk og plassen er malt i brede striper i grått og hvitt, med flere skulpturer av Keith Haring og Roy Lichtenstein utplassert mellom trebenker, et lite amfi og blomsterbed. Plaza33, som området nå kalles, ble umiddelbart et populært sted for gående og folk som lunsjer på amerikansk vis.

 

I begynnelsen av juni ble det kjent at Snøhetta var blitt spurt om å lage et «rammeverk» for en kraftig oppgradering av området rundt Penn Station. Oppdragsgiver var Vornado Realty Trust, som eier mange av de omkringliggende eiendommene, blant annet Penn Plaza, Hotel Pennsylvania og Manhattan Mall, samlet verdsatt til om lag 45 milliarder kroner. Man må anta at Snøhettas suksess på en annen travel plass borti gata, Times Square, var en medvirkende årsak til forespørselen.

 

Drøye to måneder seinere er benker og blomsterbed på plass og det planlegges konserter og andre arrangementer utover høsten. Snøhetta står, som nevnt, for den helhetlige utformingen av området, men det temporære anlegget, Plaza 33, er formet av Brooklyn-kontoret W Architecture and Landscape Architecture i samarbeid med Production Glue.

 

Dårlig rykte

CurbedNY, en småfrekk nettavis som skriver om alle former for byutvikling og eiendomsoverdragelse i New York, var raskt ute med overskrifter som «Snohetta Tasked With Making Penn Station Area Less Awful» og «Developer Hopes to Make Penn Station Area Less Hellish». Området har med andre ord ikke hatt en godt rykte.

 

Craig Dykers, Snøhettas «USA-sjef» uttalte at «vårt mål er å fremme komfort, dyrke fram en ny identitet i området og gi en drastisk forbedring av forholdene for gående, reisende og de som arbeider ved det travleste transportknutepunktet i USA».

 

Den temporære møbleringen utenfor Penn Station, Plaza33. Plassen er utformet av W Architects and Landscape Architects, ut fra Snøhettas «masterplan». Foto: Stephen Miller.
Den temporære møbleringen utenfor Penn Station, Plaza33. Plassen er utformet av W Architects and Landscape Architects, ut fra Snøhettas «masterplan». Foto: Stephen Miller.

 

 

Det temporære prosjektet skal stå til 11. oktober, og et analysebyrå er satt til å kartlegge utviklingen i området. Hvis resultatene er gode nok, vil plassen bli permanent og en del av det nevnte rammeverket som Snøhetta jobber med.

 

Kolliderende menneskehet

Etter åpningen forrige uke skrev Henry Melcher på bloggen til Architect’s Newspaper at Snøhetta og landskapsarkitektene har klart det man skulle tro var umulig: å skape et hyggelig og rolig tilholdssted i et så «miserabelt» område. Også Curbed var ute med en slags kompliment: «Plassen har riktignok bare vært åpen én dag, men en morgentur til området ga ingen følelse av frykt og etterlot oss ikke i et morderisk raseri».

 

Snøhetta ble i 2010 hyret av New Yorks myndigheter for å ruste opp en annen travel plass som heller ikke har vært populær blant de lokale. Hvert døgn er 400 000 mennesker innom Times Square og den midlertidige avstengningen av flere gater, med kafebord og strandstoler, var en stor suksess, både hva gjelder trivsel og kommers. Husleien for butikklokaler hadde i fjor vår økt 180 prosent siden avstengningen og nedgangen i trafikkskader var på 33 prosent.

 

Mark Ricks, en av utviklingssjefene i Vornado Realty Trust, uttalte i juni at de hundretusener av reisende som strømmer gjennom området rundt Penn Station utgjør «the collision of humanity». Nå er det opp til Snøhetta å gjøre stedet mer innbydende.