Innholdsrik nedvekst på OAT
Oslo arkitekturtriennale stiller presserende spørsmål. Om to uker åpner det hele med et fyldig program om nedvekst.

Torsdag 26. september går startskuddet for den store arkitekturbegivenheten i hovedstaden denne høsten. Oslo arkitekturtriennale, anført av det norsk-kanadisk-britiske kuratorteamet Interrobang, starter med en åpningshelg full av utstillinger, forestillinger, inntrykk og uttrykk. Temaet for årets triennale er degrowth, eller nedvekst som det er oversatt til.
Direktøren for det hele, Hanna Dencik Petersson, forteller at åpningshelgen er et høydepunkt under triennalen, der flere års innholdsplanlegging skal ut i dagens lys. Denne gangen med det presserende spørsmål: Hvordan reagerer arkitekturen på vår tids store krise?
– Forhåpentligvis vil vi allerede fra starten få satt i gang diskusjonen rundt det utrolig viktige temaet denne gangen. Nedvekst er et kontroversielt tema, som åpner opp for radikale, nye tanker om hva arkitektur kan være og bli. Åpningsdagene trekker et stort, også internasjonalt, publikum til byen, og triennalen har etablert seg som et viktig møtested. Vi håper å kunne være med å løfte våre lokale blikk ut i verden og at det vil foregå en utveksling av internasjonale og norske syn. Dessuten er vi stolte av å vise frem Oslo som by, sier Dencik Petersson.

Nye formater
Hun forteller at åpningshelgen har vokst seg til en festival i seg selv, og at man med 60-70 prosjekter på tapetet vil kunne gå tørrskodd fra ett triennale-arrangement til det neste.
– Det internasjonale aspektet er viktig, men det aller viktigste er det arkitektur-interesserte Oslo-publikummet. I år har vi jobbet hardt med å nå et bredere publikum blant annet gjennom bruk av nye formater. Det er vi nødt til når vi har et tema som virkelig betyr så mye for alle mennesker, også langt utenfor arkitekturen, sier direktøren.
Dencik Petersson forteller om flere performance- og teaterforestillinger, blant annet stykket «Society under Construction» av Rimini Protokoll, som arrangeres i samarbeid med Nationaltheatret allerede åpningshelgen. Den tyske oppsetningen tar med publikum inn i forestillingen og leser samfunnet ut ifra byggebransjen. Forestillingen «er en performance om vår tids store byggeprosjekter som bilder på samfunnets tilstand i dag,» heter det i programteksten.
Ellers er installasjonen og lydvandringen «Lydspor» på ROM blant direktørens mange anbefalinger. Lydvandringen er også blitt bearbeidet for å passe et yngre publikum. Denne delen av prosjektet gjennomføres sammen med, Nasjonalmuseet og Den kulturelle skolesekken (DKS) og inviterer femteklasser fra hele byen til å ta del.

Museum som bibliotek
Triennalens tyngdepunkt vil være utstillingen «Biblioteket» på Nasjonalmuseet – Arkitektur. Museet er de siste ukene omgjort til et bibliotek der man vil finne et bredt utvalg tanker, ideer og prosjekter med nedvekst som drivkraft. Utenfor museet vises blant annet et prosjekt om hvordan man kan produsere fossilfri energi i byene, der en stor kompost blir til varme i en benk utenfor.
Også for den tradisjonelle triennale-katalogen blir det nye tanker:
– I år gir vi ut bok for å markere triennalen, ikke en katalog. Boken er antologi av tekster fra både forfattere og arkitekter inspirert av science fiction-genren, og vil bi noe utenom det vanlige, lover Hanna Dencik Petersson.
Program, tekster og informasjon finner man på triennalens hjemmeside.
Oslo arkitekturtriennale finner sted mellom 26. september og 24. november, 2019.