Nyheter

Liten interesse for branding-kurs

Arkitekter er redde for å stikke seg frem, tror lederen for NAL-Akademiet.

NAL-Akademiet mener arkitekter bør droppe selvjustisen og bli bedre på markedsføring.

– Det er en uskreven regel at man som arkitekt ikke skal reklamere for seg selv, sier arkitekt Tor Inge Hjemdal.

 

Som leder for NAL-Akademiet opplever han nå at branding-kurset som Akademiet skal holde i slutten av mars har fått påfallende lav oppslutning så langt.

 

– Arkitekter har en tendens til å tenke at gode prosjekter taler for seg selv. Men hva om kontoret ønsker andre typer oppdrag enn det de har gjort hittil? Eller hva om de ikke blir sett av beslutningstakerne? Vi opplever at arkitekter ikke er gode nok til å kommunisere hva de kan.

 

Hjemdal mener det er et problem at arkitekter kommuniserer for vagt, og at mange derfor blir usynlige:

– Ved å velge seg en tydelig posisjon og kommunisere den godt kan arkitekter i større grad selv velge oppdragsgivere. Det handler om å finne strategier og å henvende seg tydelig til målgruppen. Her finnes det verktøy som er like relevante for arkitekter som for alle andre bransjer.

 

– For lite kommersielle

 

Kurset "Kommunikasjon og branding" har hentet inn kompetanse fra BrandLab, som blant annet står bak markedsføringen av Litteraturhuset. To arkitektkontorer som har jobbet bevisst med merkevarebygging skal dele sine erfaringer, og representanter fra utbyggerne Aspelin Ramm og Tjuvholmen KS vil fortelle om hvordan arkitekters kommunikasjon fortoner seg utenfra.

 

– Slik det er nå, ser vi ofte et misforhold mellom hvordan arkitekter kommuniserer og hva som faktisk generer oppdrag, sier Hjemdal. – Vi mener at arkitekter må bli mindre redde for å tenke kommersielt. Dette kommer nok representantene fra utbyggerne til å kaste mer lys over.