Gamle Munch åpnes videre
Etter Oslo Arkitekturtriennale har Gamle Munch blitt et myldrende nabolagshus. Nå lover kommunen å forlenge driften med ett år.
Det er fremdeles uklart hva som skal skje med det gamle Munchmuseet på Tøyen i Oslo. Etter en kort tom periode, etter at kunsten flyttet ut, har imidlertid huset denne høsten yret av liv. Fra arkitekturtriennale og Christopher Nielsen-utstilling til ombruksuke, kaféliv og legoklubb har bygget vist potensiale til å bli et viktig tilbud til bydelen Tøyen.
– Det som har funket så utrolig bra med dette er at man kan komme som man er, uten noen avtale - og så er det masse som skjer. Det har vært helt fantastisk, sier byråd for kultur og frivillighet, Omar Samy Gamal (SV), til Avisa Oslo, som først skrev om saken.
– Genistrek av kommunen
Nå har byrådet besluttet at denne type bruk skal forsette i minst ett år til – mens man venter på videre avklaring. Jonas Vesterhus var kurator for utstillingen Munch full / munch empty / whats next? under Oslo arkitekturtriennale, som holdt til i bygningen i september og oktober, men har siden jobbet med arrangementer og den videre driften av bygningen.
– Det var en genistrek av kulturetaten, Oslo bygg og byrådet å åpne bygget på denne måten. At det var triennalen som fikk ansvaret for å kickstarte bruken av hele huset la et godt grunnlag for videre drift. Det var viktig for å bygge opp nødvendig infrastruktur og ga de som kom etter et innblikk i hvordan bygget kunne fungere, sier Vesterhus til Arkitektnytt.
Inspirasjon til åpne hus
I hele 2023 kan man søke om å avholde arrangementer i bygget. Dette kan være enkeltarrangementer eller ting som skjer over lengre tid. Det vil også jobbes med å få inn kulturaktører som kan leie deler av bygget. I artikkelen i Avisa Oslo, nevnes for eksempel Øyafestivalen, som en naturlig kandidat.
Vesterhus ser frem til en periode med mange planer som skal legges. Det er ikke gratis å åpne opp et hus som dette, så det er nødvendig å åpne opp for at man også kan ha noen inntektsbringende aktiviteter gjennom året.
– Det er viktig å finne en god balanse i dette. Jeg tror det vil føre vil føre til enda mer aktivitet i huset, men ingen konkrete planer er klare ennå, sier han.
Ære til ungdommen
Vesterhus håper den type etterbruk vi har sett på Gamle Munch kan gi inspirasjon til andre tomme kulturbygg i hovedstaden.
– Jeg har veldig troen på at man tør å teste. Vi vet jo hvor dyrt det er å la bygg stå tomme over tid. Jeg opplever at det er større bevissthet i kommunen rundt dette nå.
– Hva har vært sukessfaktoren?
– Gamle Munch er et resultat av alle de forskjellige aktivitetene som har vært her gjennom høsten. Men jeg vil trekke frem dem som har vært med hele veien og gjort at huset oppleves åpent for alle, nemlig Gamle Munch kaffebar. Det arbeidet Forandringshuset, Madelene Wiklund og ungdommene har gjort for å lage en utvidet stue for nabolaget på så kort tid er veldig imponerende. Det er blitt et viktig sted å gå til for barn, ungdom, foreldre og eldre i nabolaget. Jeg tror møteplassen Gamle Munch med kaffebar og et mangfold av aktiviteter er suksessfaktoren.