Nyhet

Finsk designerbesøk i Oslo

Arkitekt Heikki Lamusuo og kunstner Jaana Partanen gjestet Oslo denne høsten. Målet er at deres «empatiske design» skal gjøre møblene tilgjengelige for alle brukere, unge, voksne og eldre.


Kunstner Jaana Partanen og arkitekt Heikki Lamusuo gjestet Norge og Oslo i september. Foto: Torbjørn Tumyr Nilsen

Arkitekt Heikki Lamusuo og kunstner Jaana Partanen, partnere og grunnlegger av det finske arkitekt- og designkontoret Partanen & Lamuusuo, gjestet nylig Oslo, og i den forbindelse møtte vi paret på Aker Brygge for en prat.

Duoen er kjent i Finland for å blant annet å ha jobbet med offentlige kunstprosjekter siden 2001, men har jobbet med en rekke prosjekter innen arkitektur, design og kunst - innen offentlig og privat sektor. I vår kom også boka deres «Evolution public art throughout the decades» ut, og gjestet Oslo tidligere i høst, blant annet på grunn av Oslo Design Fair.

– Jeg tror det er få i Finland som har gjort flere offentlige kunstprosjekter enn oss to sammen. Det var derfor viktig for oss å skrive denne boken, som er både på finsk og engelsk, sier Partanen til Arkitektnytt.

Lanserer eget designmerke

En annen grunn til at de gjester Oslo er at de er i ferd med å gjøre designmøblene deres internasjonalt kjent. De ser på Norge som en viktig del av den reisen – og da spesielt innenfor feltene møbler og offentlig kunst. De mener Norge er en perfekt utfordring for dem.

– Vi besøkte messen for å bli kjent med det norske markedet, møte folk og se hva som er mulig å få til her i Norge. Møblene har vi produsert og jobbet med i over 20 år i Finland. Vi mener det er på tide å også se om de kan passe andre markeder, sier Partanen.

Heikki Lamusuo og Jaana Partanen ble møbeldesignere av nødvendighet. Vi merket likevel at det ofte var behov som ikke ble dekket av det vi hadde tilgang til. Da måtte vi bare lage det selv, sier Partanen til Arkitektnytt. Foto: Partanen & Lamusuo

Lytter til kunden

Møbeldesigndelen av virksomheten skjedde nærmest av nødvendighet, forklarer de to.

– Som arkitekter jobber vi både selve bygningene og interiørdesignet. Vi har også brukt møbler og interiør fra andre designere, eller brukt det som kunne brukes fra før. Vi merket likevel at det ofte var behov hos kundene, eller i prosjektet, som ikke ble dekket av det vi hadde tilgang til. Da måtte vi bare lage det selv – og slik ble designmerket skapt, sier Partanen.

– Vi lager ikke møblene for å lage møbler, men vi har laget dem for å løse kundenes behov og utfordringer. Vi er arkitekter, designere og kunstnere som først og fremst lytter til kunden, ikke pusher vår agenda. Er kundens behov oppfylt er vi lykkelige, utfyller Lamusuo.

Empatiske designere

De to kompanjongene har en tilnærming til design som de kaller «empatisk design» eller «empatisk kunst». I boken skriver de blant annet følgende om dette: «We want to heal the world one piece at a time and make the world a better place for us all».

Til Arkitektnytt forklarer arkitekt Lamusuo hva dette betyr.

– Vi starter med å tenke empatisk rundt klienten, oppdraget eller hvem som skal bruke møblene. Det er der ideene våre kommer fra. Empatisk design handler også om å gjøre møblene våre tilgjengelige for alle brukere, unge, voksne og eldre, sier Lamusuo.

– Et møbel kan være én ting den ene dagen, men kan også transformeres til en annen bruk den neste dagen. Et bord kan være et bord, men så kan det lett tas fra hverandre og ikke være et bord. Det var slike løsninger vi savnet da vi jobbet som arkitekter og designere i Finland – da lagde vi det bare selv, sier Partanen.

– Hva er hovedtanken i arbeidet deres?

– Målet er nettopp å hele tiden ha en åpen dialog med dem vi arbeider med, slik at det vi lager passer arkitekturen, passer menneskene. Vår design skal ikke bare gjør rommet komplett, men også menneskene i rommet skal føle at det er komplett og at rommet gir dem en god følelse, avslutter Partanen.