Nyheter
Relansering av arkitektnytt.no:

- Dette er vi stolte av!

I nærmere et år har Arkitektnytts redaksjon samarbeidet med Webscape for å utvikle og oppgradere nettsidene. I går var det hele klart –  og det skulle feires!


Teamet bak de nye nettsidene. Fra venstre: Grafisk designer Lillian Ersoy, utvikler Ernad Fajkovic, redaktør Grete Kristin Hennissen og markedskonsulent Kåre Borgan. Ingebjørg Semb kunne desverre ikke være tilstede på lanseringen. Foto: Helle Benedicte Berg

– Velkommen til de nye sidene våre, deklamerte en glad redaktør Grete Kristin Hennissen, og viste publikum vei inn i arkitektnytt.nos nye lesertjenester og tilbud.

– Et nytt og elegant design bidrar i sterkere grad til å bygge opp under  bladprofílen vår, og vi har jobbet mye med å få alt stoffet vårt mer synlig og tilgjengelig. Vårt søkbare webarkiv går helt tilbake til 2004, og er ganske så rikholdig, fortalte Hennissen.

 

Nytt er det også at debattinnlegg løftes, at nyhetssaker i større grad kan prioriteres og kastes om på, og at det er flere inndelinger under egne tema.

 

– Disse kan man søke direkte på i menyfeltet øverst – være seg arbeidsliv, utdanning, politikk, konkurranser, hva skjer, meninger og et helt nyutviklet galleri, der vi får flotte muligheter til å presentere prosjekter – for eksempel i arkitektkonkurranser, påpekte Hennissen.

 

Bedre lesbarhet, mer annonseplass

Av designmessige endringer er fargevalg, større fonter som gir bedre lesbarhet, og flere bildeflater, som gir mer liv til sidene. Det har også kommet mer annonseplass. Ambisjonen er at sidene skal generere flere lesere, økt etterspørsel fra annonsører – og fortsatt redaksjonell utvikling, både på nett og i papirutgaven. Ny og spennende er også muligheten for leserne til å kunne kommentere hver eneste enkeltsak.

 

– Foreløpig ligger det kun et par innlegg her – pålydende ”Jippi! ” og ”Gratulerer!” – men vi tror dette vil generere god trafikk og skape økt arkitekturdebatt og engasjement, sier Hennissen.

 

Hun er også fornøyd med den nye spalten for jobbannonser, som har fått langt bedre plass og plassering enn før, ”mest lest” og ”mest kommentert”-spalten samt en helt ny vignett kalt ”Arkitekttorget” – en slags hummer- og kanarispalte – eller mini-FINN – for annonsering av så mangt;  kontorplasser, Archicad brukerlisens og taklamper, for å nevne noe.  

Mellom munnfuller av gode oster og godt brød, samt litt forfriskende i glassene delte Hennissen ut blomster til grafisk designer Lillian Ersoy og utvikler Ernad Fajkovic i Webscape, og takket også spesielt Arkitektnytts egen grafiske designer Ingebjørg Semb. Sammen har de skapt de nye sidene. Hennissen fikk også selv en flott og vel fortjent bukett fra Ingerid Helsing Almaas, leder for avdeling publisering i Norske arkitekters landsforbund (NAL).

– Dette var inspirerende. Jeg er imponert over hva redaksjonen har fått til. Nå som både blad og nett framstår i ny og frisk versjon, ser vi helt tydelig hvordan de to supplerer hverandre og framstår som ett godt og helstøpt produkt, sa hun.