Nyhet

Stiller ut gjenbruksmaterialer

Med kunstverk lagd av forkastede byggematerialer håper Jenny Ueland og Vaar Bothner å inspirere til mer gjenbruk i arkitektbransjen.


Arkitekt Jenny Ueland og landskapsarkitekt Vaar Bothner har laget utstillingen «Sirkulære tanker, abstrakte former», hvor gammel betong, klinkerflis og bobleplast har blitt skulpturer. Foto: Lars Botten

– Vi ville at kunsten skulle ta utgangspunkt i det vi fant av tilgjengelige byggematerialer. Det gjorde at vi ikke kunne planlegge hva vi skulle lage, men ta det som kom. Det er en veldig spennende måte å jobbe på, og det er jo også sånn arkitekter må jobbe framover, når man for eksempel skal transformere et bygg, sier Jenny Ueland.

Sammen med Vaar Bothner åpner hun denne uka utstillingen «Sirkulære tanker, abstrakte former» på Sorgenfri i Oslo, en kombinasjon av kafé, butikk og utstillingslokale for bærekraftig norsk kunst og design. Bothner og Ueland er opprinnelig henholdsvis landskapsarkitekt og arkitekt, men stiller nå ut skulpturer og kunstverk som de har skapt utelukkende av gjenbrukte byggematerialer.

Kunstverk fra utstillingen. Foto: Ida Skotland Hansen

Oppsirkulering

– Vi kjørte rundt fra byggeplass til byggeplass, isekker, leiligheter som pusses opp og bygg som rives. Det er mye marmor, klinkerflis og betongrester, men også bobleplast og ledninger. Det er jo en overflod av materialer, og vi var overrasket over hvor mange funksjonelle produkter og nesten nye materialer og som havner i containerne rundt omkring, sier Bothner.

– Når man først ser seg om og tar seg tid til å hente det inn føles det helt absurd å skulle dra på Maxbo og kjøpe nytt. Skulpturene vi har laget er kun restmaterialer eller avfall, men også i bearbeidingen har vi brukt restmaterialer til for eksempel forskaling. Det er gøy å kunne si at alt sammen er ikke bare gjenbruk, men oppsirkulering, sier Ueland.

– Vi stiller ut skulpturene og vil at de skal tale for seg selv, men vi syns også det er spennende at når man studerer skulpturen kan se hvor den kommer fra, hva materialene har vært tidligere, sier Bothner.

Norsk marmor

Ueland og Bothner har begge jobbet med bærekraftig materialbruk i sine tidligere jobber hos henholdsvis Nordic og Gullik Gulliksen.

– Det er viktig og givende, men det er også mye motgang i bransjen. I dette prosjektet har det vært et poeng for oss å la bærekraft og gjenbruk få et positivt fortegn. Vi vil vise hva som er mulighetene ved gjenbruk, ikke løfte pekefingeren, sier Ueland.

De to vil gjerne formidle historien om hvor materialene kommer fra, for eksempel marmorflisene som kommer fra et gammelt et kjøkken på St. Hanshaugen.

– Som landskapsarkitekt har jeg jo jobbet mye med stein, og det kan være veldig frustrerende, fordi vi bor jo på et berg, og likevel importeres det meste av stein som brukes i Norge i dag fra Kina og India, sier Bothner, og viser til barbenken på Sorgenfri, som er laget av norsk marmor, og som hun brukte mye tid på å få bearbeidet uten å sende den jorden rundt. Til slutt fant de et sted i Sverige som kunne gjøre det.

Gammel betong blir ny kunst. Foto: Vaar Bothner

Integrerer kunst i arkitekturen

Ueland er utdannet arkitekt og jobbet flere år i Nordic, hvor interessen for bærekraftig arkitektur gjorde at hun spesialiserte seg til Breeam AP og ble bærekraftskoordinator på kontoret. Parallelt underviste hun også et semester på Arkitektur -og designhøgskolen i Oslo, hvor hun hadde særlig ansvar for bærekraftstematikken i et av fagene.

– I møte med studentene merket jeg fort at fokus på mulighetene snarere enn utfordringene knyttet til bærekraftig arkitektur er viktig for å oppnå engasjement.

Nå jobber hun for seg selv, i spennet mellom kunst og arkitektur, og med kunst integrert i arkitektur. Nylig ferdigstilte hun et prosjekt hvor trappegelenderet på Sommerlyst barne -og avlastningsboliger i Tromsø utgjorde selve kunstverket.

– I samarbeid med Robert Johansson skar vi vår fortolkning av fjellene man ser i utsikten fra trapperommet ut av treverket på håndløperen. Slik søkte vi å tilby de mange svaksynte barna på senteret en alternativ opplevelse av utsikten gjennom berøring.

Bothner er utdannet landskapsarkitekt fra NMBU. Under utveksling til Berkeley i California ble hun spesielt interessert i klimatilpasning og økologisk design, noe hun tok meg seg til Norge, og skrev master om overvannshåndtering i norske byer, som hun vant «Statsbyggs studentpris for fremragende landskapsarkitektur» for. De siste fem årene har hun jobbet som landskapsarkitekt, i tillegg startet hun i 2019 Sorgenfri på Majorstuen i Oslo.

Utstillingen «Sirkulære tanker, abstrakte former» åpner torsdag 22. september.