- Står til stryk
– Dersom mine førsteårsstudenter på arkitektstudiet hadde presentert prosjekter på denne måten, ville de strøket, sa arkitekt og partner i Snøhetta, Kjetil Trædal Thorsen, da Arkitektnytt møtte ham etter utstillingsåpningen på arkitekturbiennalen i Venezia i helgen.
 
  
Snøhetta var ett av de fem norske arkitektkontorene som ble presentert i den nordiske utstillingen. Thorsen fortalte om total mangel på kommunikasjon underveis i prosessen, og mener det er en av de viktigste grunnene til at resultatet ble som det ble.
Hva er det du ikke liker ved utstillingen?
– Spør meg heller hva jeg liker, for det er ingenting, sier Snøhetta-arkitekten. 
Han gremmes både over de dårlige bildegjengivelsene, dårlig bruk av rommet og over utstillingsideen som helhet. Thorsen har heller ingen forståelse for at Fehns rom generelt er vanskelige å stille ut i. – Dette rommet har fantastiske muligheter. Lyset er for eksempel perfekt for utstilling av modeller. 
Om prosessen i forkant forteller Thorsen at Snøhetta aldri fikk beskjed fra den svenske kuratoren om hvilke bilder som skulle brukes til å presentere Den Norske Opera og Ballett. Dermed ble de lavoppløselige bildene, som var sendt tidlig i prosessen, brukt i utstillingen. 
– Dette bare illustrerer hvor uproft hele utstillingen er gjort. Det er ikke til å tro. Jeg hadde mest lyst til å klippe ned hele presentasjonen av operaen, tordnet Snøhetta-arkitekten.
– Ansvarsfraskrivelse
Nina Berre og Eva Madshus ved Nasjonalmuseet – Arkitektur fortalte   til Arkitektnytt på lørdag om en dårlig prosess og manglende   kommunikasjon i forkant av arkitekturbiennalen. De fortalte at de ikke   har fått informasjon underveis. Thorsen karakteriserer det som en   ansvarsfraskrivelse å legge skylden på svenskene, selv om det i år var   de som var prosjektledere for utstillingen. 
 – Nasjonalmuseet –   Arkitektur har som Norges representanter i samarbeidet om den nordiske   paviljongen et medansvar for denne skandaløst dårlige utstillingen,  sier  Thorsen. – Det er riktig at kommunikasjonen med de svenske   prosjektlederne har vært elendig, men dette skulle ikke det norske   arkitekturmuseet i Oslo ha godtatt. De skulle ha satt ned foten   underveis i stedet for å la det gå så langt.
Se Arkitektnytts bildegalleri fra biennalen.
Foreslår selv ekstern kurator
Arkitektnytt spurte prosjektleder Karin Åberg Waern fra   Arkitekturmuseet i Stockholm om hun hadde noen kommentar til at de   norske samarbeidspartnerne nå vurderer å lage en egen norsk utstilling på biennalen.
–   Det ville være veldig kjedelig, sier Åberg Waern. – Norge, Sverige og   Finland har både likheter og forskjeller i sin arkitektur som med  fordel  kan vises i et samarbeid. Samtidig kan det være gammeldags at  hvert  land skal presentere sine arkitekter slik vi gjør her. Kanskje  kan en  fremtidig løsning være at man hyrer en ekstern kurator som får  friere  tøyler til å lage et helhetlig konsept. 
Som svar på  kritikken av  årets ustilling sier den svenske prosjektlederen at det er  et problem  at landenes kuratorer først i januar får beskjed om hva som  er temaet  for biennalen.
– Danskene, som hadde samme  tidsskjema som  dere, har fått mye ros for sin utstilling over det samme  temaet. Den  karakteriseres blant annet som mer interaktiv og  problematiserende. Har  du noen kommentar til det?
– Den utstillingen har jeg ikke sett, svarer Åberg Waern. 
–  Er det respekten for Fehns arkitektur som ligger til grunn for hvordan de utvalgte prosjektene er presentert i dette rommet?
– Vi har villet lage en todelt utstilling, hvor bilder av prosjektene   utgjør en lavmælt del som tar hensyn til det vakre rommet, mens den   aktive delen av utstillingen, med sittegruppen og arbeidsstasjonen for   arkitekter, holdes i en annen del av rommet. Med utgangspunkt i   biennalens tema ”People meet in architecture” har vi stilt ut offentlige   rom og plasser, samtidig som vi i den andre delen av rommet også ville   gjøre dette til en møteplass.  
– Dette er bare tull, sier Thorsen. – Fehns paviljong i Venezia egner seg utmerket til å tas i bruk på en mer aktiv måte.
Berre ønsker endring
I en e-post til Arkitektnytt skriver avdelingsdirektør Nina Berre på vegne av Nasjonalmuseet – Arkitektur:
”Arkitekturmuseet   i Stockholm har hatt prosjektledelsen og er ansvarlig for årets   nordiske arkitekturutstilling i den nordiske paviljongen på   Arkitekturbiennalen i Venezia. Avdeling arkitektur, Nasjonalmuseet for   kunst, arkitektur og design mener utstillingen ikke svarer til de   ambisjoner vi har for norsk deltagelse ved denne svært viktige   internasjonale begivenheten.”
Berre skriver videre at   Nasjonalmuseet – Arkitektur nå arbeider for å finne andre   samarbeidsformer mellom de nordiske landene for å sikre kvaliteten på   fremtidige norske utstillinger ved biennalen.