Nyheter

Snøhetta vant over Zaha Hadid og Norman Foster

Det norske arkitektkontoret vant konkurransen om operaen i Busan i Sør-Korea over en rekke internasjonalt kjente arkitekter.


Operaen skal ligge helt i vannkanten av den sør-koreanske byen Busan. Illustrasjon: MIR

Operaen i Busan er ikke frossen musikk, men et instrument vi kan spille på, skriver Snøhetta-teamet i en poetisk pressemelding i forbindelse med seieren:

 

– Dette instrumentet er verken en hvit kube eller en svart boks, tomt blottet for uttrykk; denne operabygningen uttrykker stedets og innholdets verdier og ethos.

 

En kopi?

Tomta for operahuset i den sør-koreanske byen Busan ligger i havneområdet North Port som skal saneres og utvikles på nytt – på mange måter likt Bjørvika-området i Oslo, der den norske operaen ligger.

 

NRK.no mener de to operahusene i Busan og Oslo ligner mistenkelig mye på hverandre, og har laget en egen sak der de ramser opp likhetstrekkene mellom de to bygggene.

 

Målet for Busan Metropolitian City er å utvikle byen til en destinasjon for maritim turisme, og her spiller operaen en viktig rolle. Konkurranseområdet er på nesten 30 000m2. Operabygget, som skal huse en sal med 1800 seter samt konferansesal, galleri, restaurant og café, er planlagt å være 48 000m2. Bygget vil koste rundt 1,2 milliarder kroner.

 

Målet er å starte byggingen av operaen i 2014.

 

Slo verdenskjente arkitekter

For å finne den beste løsningen for ny opera arrangerte Busan Metropolitan City en åpen idékonkurranse for både profesjonelle arkitekter og studenter i 2011.

 

Runde to var en internasjonal invitert konkurranse, som ble utlyst i juni 2012. De konkurrerende arkitektkontorene besto av fem vinnerteam fra den åpne idékonkurransen i 2011 og fem inviterte team.

 

I tillegg til Snøhetta konkurrerte følgende kontorer: Architekturstudio Bulant & Wailzer fra Østerrike, DMP fra Sør-Korea, Foster & partners fra Storbritannia, Henning Larsen Architects fra Danmark, laN + Architettura & Ingenneria fra Sør-Korea, PWFERRETTO LTD fra Storbritannia, SAMOO Architects & Engineering, Zaha Hadid fra Storbritannia og Zarhy Architects + StudioPEZ fra Israel.

 

I overgangen mellom land og vann

Ifølge konkurranseprogrammet skal operahuset i Busan være utformet for oppfylle følgende målsettinger når det gjelder arkitekturen: å gjenspeile den dynamiske stemningen fra det maritime kulturdistriktet både fra byen og havet, være et symbolsk landemerke for hele byen, være miljøvennlig og bidra til bærekraftig utvikling, og gi publikum en vakker utsikt over byen og havet.

 

Svaret til det norske arkitektkontoret er å gi operaen en form som gjør den svært tilgjengelig i den urbane konteksten: «Ikke bare fysisk tilgjengelig, men visuelt tilgjengelig, og fremfor alt mentalt tilgjengelig», skriver Snøhetta. Mellomrommene skal være åpne for alle døgnet rundt, 365 dager i året.

 

«De fire hjørnene av bygningen kobler byen og det kulturelle landemerket til sjøen», hevder Snøhetta. To av disse hjørnene er løftet for å danne en inngang fra byen og en inngang fra havet. Disse inngangene er koblet sammen i et kontinuerlig offentlig rom, som flyter rundt operahuset og ut i detprogrammerte volumet, for å skape et utvendig plan som både buer ned til byen og til sjøen samtidig som det strekker seg oppover for å møte havet og himmelen.

 

Slik ser Snøhetta for seg hovedscenen i Busan-operaen. Illustrasjon: MIR
Slik ser Snøhetta for seg hovedscenen i Busan-operaen. Illustrasjon: MIR