Kutter i byggeprosjekter
Statsbudsjettet: Regjeringen varsler kutt og stans i byggeprosjekter i Oslo, Bergen og Trondheim. Samtidig vil de bruke minst 3 milliarder på å beholde en omstridt tunell i Oslo sentrum.

Større offentlige byggeprosjekter får kutt i statsbudsjettet for 2023. Innsparingene til regjeringen handler om å «få bedre kostnadskontroll og unngå ytterligere press i norsk økonomi», heter det i proposisjonen til statsbudsjettet, som ble offentliggjort torsdag formiddag. Bygg.no omtalte denne saken først.
Regjeringen foreslår blant annet kutt i senere byggetrinn av prosjektet for nytt regjeringskvartal og en nedskalering av campussamlingen ved NTNU i Trondheim. Rehabiliteringen av Nationaltheatret i Oslo skal også gjennomgås og utredes videre før det eventuelt fremmes forslag om gjennomføring.
Grepene som nå gjøres av regjeringen handler om innsparinger på neste års budsjett, men utføres også for å skape bedre budsjettmessig handlingsrom i årene fremover, heter det fra regjeringen.
Skuffelse i Bergen
I tillegg avsluttes forprosjektet for samlokalisering av Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet på Dokken i Bergen. Det skal nå vurderes nærmere hvordan de bygningsmessige behovene til Havforskningsinstituttet skal ivaretas. Behov for nye lokaliteter i Bergen vil inngå i vurderingen, melder regjeringen, ifølge Fiskeribladet Fiskaren.
– Jeg er overrasket og skuffet. Vi har hatt fokus på planlegging av Dokken. Nå frykter jeg at det ikke lar seg gjennomføre, selv om dette er et forslag, sier havforskningsdirektør Nils Gunnar Kvamstø til Bergens Tidende.
Også stortingsrepresentant Helge André Njåstad (Frp) synes dette er en trist dag for Bergen og for planene om å skape et havmiljø på Dokken.
– Dette er nedslående for alle ansatte som nå går en usikker fremtid i møte. Her setter statsminister Jonas Gahr Støre en strek over de store planene, sier Njåstad til samme avis.

Tunell-bråk i Oslo
I budsjettet kommer det også frem at det nye regjeringskvartalet blir nærmere 10 milliarder dyrere. Mens totalanslaget i budsjettet for 2022 viste 40,7 milliarder, nærmer totalen seg nå 50 milliarder, melder Aftenposten.
Dette henger blant annet sammen med at regjeringen trosser flere aktører i Oslo sitt ønske om å forsøke en prøvestenging av Ring 1 under regjeringskvartalet. En permanent stenging av veien, ville ført til betydelige innsparinger i byggeprosjektet, men ifølge regjeringen viser vurderinger «at dette har betydelige negative trafikale konsekvenser slik at de samlede samfunnsøkonomiske kostnadene ved permanent stenging blir høyere enn ved ombygging.»
Dette får blant annet både Rødt og Miljøpartiet de Grønne til å steile.
– De vil ikke bruke mer penger på Fornebubanen i Oslo, Bybanen i Bergen og de andre kollektivprosjektene i de store byene. Men de vil bygge 500 meter rekorddyr vei midt i hovedstaden. Det gir ingen mening, sier stortingsrepresentant Tobias Drevland Lund (R) til Aftenposten.
– Det er knapt til å tro at regjeringen velger å satse på å bygge en 800 meter lang tunnel midt i Oslo sentrum til over tre milliarder kroner, sier MDGs partileder, Arild Hermstad, til samme avis.