Konkurranse om reklamefrie tårn avgjort
1. premie ble tildelt Holscher Design fra København.

«Oslo kommune har besluttet å utplassere en ny type nedstigningstårn uten reklame som erstatning for de eksisterende 46 reklamefinansierte nedstigningstårn som er utplassert i Oslo sentrum pr. i dag», forklares det i programmet for Samferdselsetatens åpne designkonkurranse for nye tårn.
Nedstigningstårn i Oslo fungerer som atkomst til både transformatorstasjoner og gangbare kulvertanlegg under bakken. 60 forslag ble levert fra arkitekter og industridesignere.
Vinnerprosjektet fra Holscher Design har «som hovedgrep å løse den formale utfordringen knyttet til sokkelens bredere diameter og det slankere tårnskaftet over med en samlende helhetlig form, utført som en buet overgang i fasadesnittet», uttaler juryen. «Dette gir tårnkomposisjonen dens spesielle men logiske form».
Sterk egenkarakter
Tårnet har på minimalistisk vis markert både sokkel og tårntopp, og har dermed en modernistisk referanse til klassisk tårnkomposisjon, påpeker juryen videre. «Den innsvingte fasadekledningen som megler overgangen nederst gir tårnet mye av sin spesielle karakter, og formen har vært mye diskutert i juryen.»
Prosjektet til Holscher Design vil «gjennom sin dempede og smale form samt fargevalg kunne gli relativt anonymt inn i sine ulike omgivelser, men likevel fremstå med sterk egenkarakter».
Tre 2. premier gikk til industridesigner Sigbjørn Windingstad, Reiulf Ramstad Arkitekter og til arkitekt Nicca Gade Christensen, Sandsdalens Tegnestue og Strand/Løken Arkitekter. To prosjekter fikk innkjøp, Nikki Butenschøn & Stokke Austad samt Bo Myer og Anders Tomren.
I juryen satt blant andre sivilarkitekt Tom Wassum, sivilarkitekt MNAL Per Martin Landfald (oppnevnt av NAL), landskapsarkitekt Yngvar Hegrenes og industridesigner Geir Øxseth.
Resultatene av denne konkurransen får fyldig omtale i Norske arkitektkonkurranser (NAK) nr 434, som er sendt ut som bilag til Arkitektnytt nr 03/2011.