I spissen for russisk arkitektutdanning
– Den klassiske arkitektutdanningen er ikke lenger nok for å lede oss gjennom stadig mer komplekse økonomiske og politiske sammenhenger, mener det nederlandske arkitektkontoret OMA. Nå gjør de utdanningsrevolusjon i Moskva.

Overordnede temaer i Strelkas arkitektutdanning:
- Bevaring
- Energi
- Uttynning
- Design
- Offentlige rom
Les mer på www.strelkainstitute.com
Kilde: Financial Times og www.oma.eu
Strelka Institute for Media, Architecture and Design ble grunnlagt i 2009 i Moskva, med høye ambisjoner. I høst åpner utdanningsprogrammet de har utviklet i samarbeid med OMAs tenketank AMO. Den nye arkitekthøyskolen tilbyr høyere grads studier der de, gjennom tverrfaglig forskning og eksperimentering, vil utfordre russiske holdninger til planlegging, arkitektur og urbanisme.
– Størrelsen på utfordringene Russland står overfor krever at de utdanner nye generasjoner arkitekter og designere som evner å møte dem, sier Strelkas president Ilya Oskolkov-Tsentsiper til ArchDaily. – Vi er veldig glade for å samarbeide med AMO og Rem Kolhaas, som har det nødvendige talent, vilje og erfaring til å møte oppgaven.
Selvstendige stemmer
Som verdens første skal Strelka tilby høyere grads arkitektutdanning som utelukkende dreier seg om forskning og eksperimentering. Arkitekter, designere, mediafolk og andre intellektuelle kommer sammen i workshops og forskningsprosjekter. Fokus i prosjektene skal variere fra bevaring av byer og befolkningsspredning til fremtidsstudier av energi og virtuelle rom. Dette er temaer som det står kritisk til med over hele verden, men spesielt i Russland, ifølge OMA.
Studentene får ingen grad, men skaper sine egne «produkter» i form av publikasjoner som utarbeides gjennom studiene/forskningen og som tilføyer et nytt og kritisk perspektiv til den aktuelle debatten. Disse arbeidene er ikke prototyper, men fullt ut realiserte uttrykk som blir offentliggjort i samarbeid med fremtredende russiske medieorganisasjoner. Ved å knytte sammen forskning og anvendelse av resultater vil Strelka utvide mulighetene innenfor utdanning, arkitektur, media og design, heter det på nettsiden.
Offentlige rom i endring
Russland står overfor interessante spørsmål etter overgangen fra streng planøkonomi til nærmest tøylesløs kommersialisme. Hva er offentlige rom i det nye Russland? Hva skal man gjøre med de åpne rommene som er produkter av Sovjets monumentale masterplanlegging? Hva kan man lære av den arkitektoniske improviseringen som har foregått i disse rommene? Finnes det noen sammenheng mellom de tette programmene i vårt århundres offentlige rom og nye sosiale virtuelle rom? Strelka Institute mener at disse spørsmålene fordrer en revurdering av offentlige rom og at man engasjerer seg i de nye virtuelle rommene som skapes av nye medier.
Rem Koolhas, grunnleggeren av OMA, som i sterk grad har bistått utviklingen av utdanningsprogrammet ved Strelka, forteller at det var russisk konstruktivisme som i sin tid fikk ham til å velge arkitektyrket.
– Da jeg på 70-tallet lagde en film om Ivan Leodinov, ble jeg fascinert av konstruktivismens ideer om at man kan «forfatte» hverdagsliv, sier han. Nå vil han gi noe tilbake. På et av åpningsarrangementene under arkitekturbiennalen i Venezia presenterte han Strelkas utdanningsteam, hentet nettopp fra AMOs og hans eget verdensomspennende nettverk.
