Nyheter
Helsingfors blir verdens designhovedstad
Finlands hovedstad ble nylig kåret til World Design Capital 2012 av ICSID. Juryens beslutning ble publisert på verdens designkongress i Singapore i november.
7. juni 2010
Verdens designhovedstad utnevnes av ICSID (International Council of Societies of Industrial Designers) annet hvert år, nå for tredje gang.
Den første vinneren var Torino i Italia (2008), den andre Seoul i Sør-Korea (2010).
Designmessig byutvikling er det viktigste i søknaden. I finalefasen var Helsingfors og den nederlandske byen Eindhoven kandidatene til World Design Capital 2012. Hele 46 byer fra 27 land hadde søkt posisjonen. Eindhoven hadde budsjettert med 100 millioner euro til byplanleggingen 2010-2012, mens budsjettet til Helsingfors bare var på 15 millioner.
Vinnersøknaden hadde som tittel «Open Helsinki - Embedding Design in Life». Ifølge ledelsen ved Helsingfors kultursenter er det en stor ambisjon i programmet å gjøre design til en del av livet generelt, med fokus på skjønnheten og funksjonaliteten i hverdagen. Byen har fått en unik utfordring i å åpne seg mot verden som et kreativt sted. Ifølge kulturdirektør Pekka Timonen skal det vurderes hva man kan tilby verden i Helsingfors. En del av budsjettet skal brukes til markedsføring av designhovedstaden globalt.
Intensiv byutvikling er i gang. I søknaden er det lagt vekt på parker som byrom for sosialt friluftsliv. Flere gater, torg og parker skal også få bedre belysning, slik at trivselen i mørketiden og på kveldstid kan økes. Det skal bygges mye nytt ved kystomgivelser - byen har jo også mange øyer. Organisasjoner,
designbedrifter, foreninger, høyskoler (Aalto-Universitetet) samt befolkningen, skal bidra til å skape en mer åpen og kreativ by med god design.
Den første vinneren var Torino i Italia (2008), den andre Seoul i Sør-Korea (2010).
Designmessig byutvikling er det viktigste i søknaden. I finalefasen var Helsingfors og den nederlandske byen Eindhoven kandidatene til World Design Capital 2012. Hele 46 byer fra 27 land hadde søkt posisjonen. Eindhoven hadde budsjettert med 100 millioner euro til byplanleggingen 2010-2012, mens budsjettet til Helsingfors bare var på 15 millioner.
Vinnersøknaden hadde som tittel «Open Helsinki - Embedding Design in Life». Ifølge ledelsen ved Helsingfors kultursenter er det en stor ambisjon i programmet å gjøre design til en del av livet generelt, med fokus på skjønnheten og funksjonaliteten i hverdagen. Byen har fått en unik utfordring i å åpne seg mot verden som et kreativt sted. Ifølge kulturdirektør Pekka Timonen skal det vurderes hva man kan tilby verden i Helsingfors. En del av budsjettet skal brukes til markedsføring av designhovedstaden globalt.
Intensiv byutvikling er i gang. I søknaden er det lagt vekt på parker som byrom for sosialt friluftsliv. Flere gater, torg og parker skal også få bedre belysning, slik at trivselen i mørketiden og på kveldstid kan økes. Det skal bygges mye nytt ved kystomgivelser - byen har jo også mange øyer. Organisasjoner,
designbedrifter, foreninger, høyskoler (Aalto-Universitetet) samt befolkningen, skal bidra til å skape en mer åpen og kreativ by med god design.