Nyheter
Debattinnlegg fra papirutgaven: Arkitektnytt 02/2016

Den automatiserte arkitekten

Gudmund Stokkes rolle i Erdogans Aerotropolis reiser interessante spørsmål om arkitekters etiske og politiske ansvar. 


«Det går en klar linje fra Plan Voisin til Istanbuls én million kvadratmeter store ny-osmanske terminalbygg,» skriver Fredrik Drevon. Illustrasjon: MIR for Nordic/Grimshaw/Haptic
Fredrik Drevon, journalist i Istanbul 2012-15 Foto: Privat
Fredrik Drevon, journalist i Istanbul 2012-15 Foto: Privat

Ved Istanbuls svartehavskyst oppfører nå 10 000 arbeidere i ekspressfart terminalbygget til Istanbuls tredje internasjonale flyplass. Ifølge den tyrkiske regjeringens nettsider skal flyplassen oppkalles etter president Recep Tayyip Erdogan.[1] 

 

Arkitektene sier de er inspirert av Suleiman-moskeen.[2] Ifølge flyplasskonsortiet IGA, som består av fem tyrkiske entreprenørselskaper, har man «spesielt fokus på tyrkisk-islamsk kunst og arkitektur.» Terminalbygget inngår i en megaflyplass med seks rullebaner og 70 000 parkeringsplasser på et 76,5 kvadratkilometer stort område ved Istanbuls svartehavskyst. Estimert kostnad er 10,5 milliarder euro. 

 

Gudmund Stokke fra arkitektkontoret Nordic har fremstått som talsperson og hovedarkitekt for prosjektet i en rekke intervjuer og konferansetaler.[3] 

I 1925 foreslo Le Corbusier i Plan Voisin å erstatte sentrale områder av Paris med skyskrapere, motorveier og parkanlegg.[4] Det går en klar linje fra Plan Voisin til Istanbuls én million kvadratmeter store ny-osmanske terminalbygg. 

 

Gjennom grandiose konseptuelle visjoner skal man erstatte det lokale og det individuelle med det totalitære og generiske. Byutvikling skal skje på premissene til privateide foretak, mens fellesskapet skal ta regningen i form av byggekostnader og tap av kulturarv.[5] Istanbuls tredje flyplass finansieres i stor grad via lån fra statseide tyrkiske banker, med andre ord tyrkiske skattebetalere.[6] 

 

Det nye Tyrkia

Ironisk nok bruker Stokke en nostalgisk og orientalistisk oppfatning av Tyrkia til å legitimere urbanisering av det siste skog-området på Istanbuls Europa-side. Stokke sier at verdens største terminalbygg under ett tak er inspirert av 1500-tallsarkitekten Mimar Sinan og de «fantastiske kvalitetene i lyset, fargene, mønstrene og formene som man møter i Tyrkia».[7] 

 

Imidlertid representerer både terminal-bygget og aerotropolis et klart brudd med tyrkisk urbanitet, som er en nabolag- og gatehjørnekultur. 

 

Ny-osmansk arkitektur er en av bære-bjelkene i Erdogans såkalte «Nye Tyrkia», ellers preget av islamisering, trakassering av journalister samt gigantiske infrastruktur-prosjekter der kontraktene som regel går til oligarkene i kretsen rundt Erdogan.[8] 

 

I løpet av Erdogans 13 år som Tyrkias mektigste mann har det pågått en voldsom moskébygging i generisk 1500-talls stil over hele Tyrkia.[9] I Gezi park ønsket Erdogan å bygge en replika av en osmansk militærkaserne, mens han i et vernet skogområde i Ankara bygget et 1150-roms palass til seg selv i ny-osmansk stil. 

 

I et debattinnlegg på NRK forsvarer Stokke flyplassens arealbruk og beliggenhet. Han forsvarer både president Erdogan, som kaller flyplassen «nasjonens seiersmonument,» og sin oppdragsgiver IGA, hvis frontfigur Mehmet Cengiz er implisert i tidenes største korrupsjons-skandale i Tyrkia.[10]

 

IGA hevder på sine nettsider at de vil skape 1,5 millioner arbeidsplasser i tilknytning til flyplassen, og bygge en flyplassby med moskeer, kontorbygg, sykehus, etcetera.[11] Aerotropolis er utopisk byplanlegging med utgangspunktet i flyplassens krav til hastighet og effektivitet, en type planlegging Le Corbusier og andre futurister bejublet på 1920-tallet. I Une Ville Contemporaine pour 3 millions d'habitants ville Le Corbusier ha aerotaksi-stasjon mellom skyskraperne.[12] Arkitekt André Lurçat så for seg en flytende flyplass på Seinen.[13]

 

Rabiat urbanisering

Ved hjelp av flyplassen, og den planlagte Kanal Istanbul mellom Svartehavet og Marmarahavet, skal Europa-siden av Istanbul forvandles til en øy der mantraet er å bygge så mye som mulig, så fort som mulig.[14] 

 

Ifølge en rekke medier har tomteprisene i områdene mellom Det gylne horn og flyplassen tatt helt av. Mye tyder mye på at flyplass-prosjektet ikke dreier seg om transportbehov, men om urbanisering som har gått amok. Den tyrkiske advokaten og miljøaktivisten Cihan Uzuncarsili Baysal beskriver Aerotropolis som et udemokratisk urbaniseringsprosjekt der grådige parasitter får plyndre uhemmet.[15]

 

Stokke slår fast uten dokumentasjon at Istanbul ikke «har sitt drikkevann fra dette området».[16] 

 

Jeg gjorde to omfattende fotturer inne på flyplassområdet før byggingen startet, og dokumenterte med foto at det var en drikkevannskilde der, markert med skilt fra Istanbuls vann- og avløpsetat.[17] Ifølge en rapport fra Tyrkias største ingeniør- og arkitektorganisasjon TMMOB, rommer innsjøen Terkos, som ligger 2,5 kilometer vest for flyplassen, rundt 22 prosent av Istanbuls ferskvann.[18] Både flyplassdrift og videre utbygging i regionen vil forurense Terkos. Ødeleggelsen av vassdrag innenfor flyplassområdet vil trolig føre til vesentlig mindre vann i reservoarene Terkos og Alibeyköy:

 

«Samlet sett fører flyplassen og Istanbuls tredje Bosporos-bro til at Istanbuls nordlige områder åpnes for eiendomsutvikling. Konsekvensen er en ødeleggelse av Istanbuls Europa-side, og de siste grønne områdene der vil være fjernet for alltid,» står det i rapporten skrevet av en ekspertgruppe av sivilingeniører, miljøingeniører, geologer og arkitekter.

 

I rapporten står det at én million migrerende fugler årlig krysser flyplassområdet. I Beograd-skogen, som ligger sørøst for flyplassen, er det registrert 146 fuglearter.

 

Byggeprosjekter bør veies opp mot konsekvenser for biologisk mangfold, luft-kvalitet og drikkevannskilder. Alle spørsmål om miljøkonsekvenser avfeier imidlertid Stokke med standardsvaret «nødvendige grep». Innvendinger om manglende demokratisk forankring og offentlig innsyn avviser han med at «Erdogan er demokratisk valgt». 

 

Hvis Stokke mener at Tyrkia er et demokrati og en rettsstat, hva med de mange journalister som fengsles og trakasseres under Erdogan?[19] Hva med det faktum at flyplassen bygges på land som er ulovlig ekspropriert under lover som bare gjelder i krig eller unntakstilstand?[20] 

Hva med påstandene fra tyrkiske arkitekter om at de er overkjørt av Erdogan? 

 

«Vi har én mann som fatter alle viktige beslutninger på vegne av oss, arkitektur inkludert,» sa arkitekturprofessor Ipek Akpinar på et seminar i Istanbul i 2013, der Stokke deltok.[21]

 

Er dette spørsmål Stokke vil ta opp i takketaler når han skal motta priser for sitt ny-osmanske ikonbygg? Eller er den tidligere NAL-presidenten en apolitisk, amoralsk og automatisert aktør?

 

Stokke bør i likhet med arkitekt Albert Speer, uten sammenligning for øvrig, ta stilling til følgende fundamentale etiske spørsmål: Hvem er det jeg jobber for? Meg selv, eller de millioner av mennesker som skal bære kostnadene av mitt megaprosjekt?

 

I was thinking as a specialist and not thinking as a human being, and was so specialized in my job as architect, and other ones, that I forgot that humanity is the most important part of life. – Albert Speer: The Nazi who said sorry, BBC.[22] 

 

 

- Ingen ytterligere kommentar

Arkitektnytt har gitt Gudmund Stokke mulighet til å kommentere Drevons innlegg. Stokke skriver følgende i en epost:

«Drevon koker i sitt innlegg i Arkitektnytt suppe på en ytring han hadde om samme sak på NRK.no / Ytring den 21. januar 2016. Jeg ga mitt tilsvar på NRK.no samme dag og ønsker ikke nå å kommentere Drevons uttalelser ytterligere.» 

 

Arkitektbedriftene i Norge, som står bak initiativet til en omfattende eksportsatsing til Tyrkia, har sendt oss følgende kommentar som respons på Drevons innlegg: Norske Arkitekter i Tyrkia.

 

 

Kilder: 

1. www.byegm.gov.tr/english/haber/istanbuls-new-erdoganbacked airport-to-be-named-after-erdogan/65692 

2. www.dezeen.com/2014/04/16/grimshaw-unveils-worlds-largest-airport-terminal-under-one-roof-for-istanbul/ 

3. www.bygg.no/article/1190289 

4. www.fondationlecorbusier.fr/corbuweb/morpheus.aspx?sysId=13&IrisObjectId=6159&sysLanguage= en-en&itemPos=2&itemCount=2&sysParentName=Home&sysParentId=65 

5. www.theguardian.com/artanddesign/2013/mar/03/aerotropolis-london-kasarda-rowan-moore 

6. www.dailysabah.com/money/2015/10/19/finance-agreements-signed-over-3rd-istanbul-airport-projects-first-leg 

7. www.nrk.no/ytring/intet-ledtog-med-erdogan-1.12761355 

8. www.europe.newsweek.com/erdogans-grand-construction-projects-are-tearing-istanbul-apart-262102?rm=eu 

9. www.nrk.no/ytring/erdogans-norske-hjelper-1.12704979 

10. www.bloomberg.com/news/articles/2014-03-03/erdogan-thwarts-murdoch-as-graft-probe-reveals-turkey-media-grab 

11. www.igairport.com/en/istanbul-new-airport/about-the-airport/a-unique-experience 

12. Gardon, Alistar: Naked Airport: A Cultural History of the World's Most Revolutionary Structure. University of Chicago Press. s. 69 

13. www.gizmodo.com/5882184/12-floating-airports-that-turn-city-skylines-and-rivers-into-landing-strips/ 

14. www.kanalistanbulprojesi.gen.tr 

15. www.kuzeyormanlari.org/2015/10/06/plundering-lungs-of-istanbul-and-parasitic-urbanization/ 

16. www.nrk.no/ytring/intet-ledtog-med-erdogan-1.12761355 

17. www.nrk.no/ytring/erdogans-norske-hjelper-1.12704979 

18. TMMOB. Teknisk rapport om Istanbuls 3. flyplass. http://www.tmmob.org.tr/sites/default/files/ 3.havalimani_ikk_rapor_20141208.pdf 

19. www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/turkey 

20. www.todayszaman.com/business_council-of-state-delays-order-of-expropriation-for-3rd-airport_388243.html 

21. www.vg.no/nyheter/meninger/doerselgerne-fra-kardemomme-by/a/10136994/ 

22. www.youtube.com/watch?v=AtHEuU50S8M