Nyheter

Arkitekturpris til resirkulering

Spacegroup vant Oslo bys arkitekturpris med Nedre gate 5-7, en ombygget tekstilfabrikk.

Nedregate 5-7 er en del av et gammelt industriområde ved Akerselva på nedre Grünerløkka i Oslo. Foto: Spacegroup/Ivan Brodey
Oslo bys arkitekturpris

– Prisen er en årlig kommunal hederspris som kan gis til alle typer byggverk og bygde omgivelser som bidrar til å heve, utvikle og fornye den estetiske kvaliteten på stedet.


– Den ble opprettet av Oslo bystyre i 2000 og utdelt første gang to år senere.

– Foreslåtte prosjekter vurderes av Rådet for byarkitektur, med Plan- og bygningsetaten som sekretariat.

 

– Rådet nominerer kandidater til pris og hedrende omtale for byutviklingskomiteen som avgir sin innstilling til forretningsutvalget.

 

Spacegroup Arkitekter AS fikk Oslo bys arkitekturpris for 2013 i formiddag. Utdelingen foregikk i Oslo rådhus. Fra venstre nestleder i byutviklingskomiteen Espen Ophaug, arkitektene Gary Bates og Gro Bonesmo, Lars Andreas Hellebust fra Signal Mediahus ANS og Øystein G. Sjøtveit leder i byutviklingskomiteen. Foto: Mette Svensen
Spacegroup Arkitekter AS fikk Oslo bys arkitekturpris for 2013 i formiddag. Utdelingen foregikk i Oslo rådhus. Fra venstre nestleder i byutviklingskomiteen Espen Ophaug, arkitektene Gary Bates og Gro Bonesmo, Lars Andreas Hellebust fra Signal Mediahus ANS og Øystein G. Sjøtveit leder i byutviklingskomiteen. Foto: Mette Svensen

Å få anerkjennelse for en transformasjon som Nedregate 5-7 er viktig for Spacegroup, mener arkitekt og partner Gro Bonesmo. Hun tror såkalte adaptive use-prosjekter, eller resirkulering av gammel bygningsmasse er «det nye store».

 

– Om 30 år vil kanskje 70 prosent av den nåværende bygningsmasssen fremdeles stå, og da må man tenke litt nytt, sier hun til Arkitektnytt.

 

Spacegroup jobber med flere prosjekter av denne typen, blant annet ombyggingen av Aker brygge.

 

Byggherre-ros

– Hva i prosjektet er blitt satt mest pris på tror du?

 

– Bevisstheten rundt samspillet mellom vern og vekst. Det har vi jobbet med i hele dette kulturkvartalet.

 

Bonesmo gir mye av æren for suksessen til en velvilllig byggherre, Signal Mediahus.

 

– De kunne ha valgt å bygge arealeffektive kontorlokaler uten hensyn til den gamle bebyggelsen, men valgte bevaring på grunnlag av en klar visjon, sier Bonesmo.

 

Materialbevissthet

Kvartalet består av to bygninger. Hovedbygningen inneholder utstillingslokaler og fasiliteter for filmproduksjon, animasjon, lyddesign og distribusjon. Den andre bygningen inneholder kontorlokaler, kafé og kulturbarnehage.

 

Bildene fra byggeprosessen viser hvordan taket ble fjernet, satt i stand og remontert, mens innsiden av den gamle fabrikkhallen ble fylt med ny etasjestruktur i betong.

 

– Når man jobber så mye med kontrasten mellom det gamle og det nye blir man veldig bevisst på å være tydelig på overgangene mellom materialer. Utfordringen er å få de rette betongoverflatene, få det rette heltreet i gulvene. Har stålet de overgangene de må ha? den type ting. Det er om å gjøre å ha minst mulig detaljering på de nye materialene, få dem til å stå tydelig fram, minst mulig manipulert, sier Bonesmo.  

En plantevegg har både luftrensende, lyddempende og estetisk funksjon i atriet mellom de ulike bygningsdelene i Nedregate. Valg av nye materialer har vært spennende og viktig, sier arkitekt Gro Bonesmo.
En plantevegg har både luftrensende, lyddempende og estetisk funksjon i atriet mellom de ulike bygningsdelene i Nedregate. Valg av nye materialer har vært spennende og viktig, sier arkitekt Gro Bonesmo.

Ekstremsport?

Det er Bytviklingskomiteen i Oslo som deler ut prisen. Det er lett å lese ut av det skriftlige materialet at komiteen har vært imponert over kompleksiteten i prosjektet og ikke minst ambisjonsnivået på rehabiliteringen.

 

– Hva i dette prosjektet har vært ekstremsport?

 

– Det har mer vært en form for maraton, et parløp for arkitekt og byggherre som har holdt helt til mål, helt inn i detaljeringen innvendig, detaljene på fasaden, gamle fugeteknikker og spørsmålet om hvaslags murstein vi skulle bruke, sier Bonesmo.

 

Hun forteller at det har vært utfordrende å finne balansen mellom å tolke og gjenskape bygningens historie. Kilder som forteller hvordan det egentlig har sett ut inne i tekstilfabrikken finnes ikke, så Spacegroup har gjort en tolkning av bygningen, i tett samarbeid med Byantikvaren.

 

– Det har heller ikke vært noen ekstremsport, men en krevende balansegang, sier Bonesmo.

 

– Hva betyr prisen for dere?

 

– Det betyr anerkjennelse!

 

Hedrende omtale ble gitt Knut Hjeltnes' Enebolig Sømme på Skøyen og Tjuvholmen Icon Complex (Astrup Fearnley Museet) av italienske Renzo Piano Building Workshop i samarbeid med Narud Stokke Wiig sivilarkitekter AS.