Riving av Solbærtorget barnehage på Majorstuen
Jf. innslag i Østlandssendingen på NRK1 torsdag 23. april. Jeg ser med forskrekkelse at en arkitektkollega forsvarer riving av Torbjørn Egners veggmaleri i Solbærtorget barnehage på Majorstuen. Som jeg forsto Egners datter i reportasjen, er maleriet det eneste større maleriet Egner har laget, og følgelig unikt.
Arkitekten forteller i innslaget at det vil medføre alt for store kostnader å bevare maleriet, og at det blant annet trengs store maskiner dersom bevaring skal gjennomføres. Fra fagkyndig hold innen bevaringsfeltet vet jeg at dette er positivt feil!
Arkitekten forteller også at maleriet skal fotograferes og males opp igjen. Hvilken holdning uttrykker dette til originalt kunstnerisk materiale? Jeg oppfordrer kolleger til å bruke alle kanaler for å få stoppet rivingen, i første omgang for å få tid til at en fagmessig bevaring av maleriet kan bli utført.