«RESSURS» - Fra individuelt valg til kollektivt ansvar
NTNU har lenge vært den eneste arkitektutdanningen til å satse tungt på miljø og ressursbruk i arkitektur. Det er flott at BAS og AHO nå også kommer på banen når det gjelder disse temaene. Alle arkitekter skal kunne miljø og ressursbruk i bebygde omgivelser, ikke bare arkitekter utdannet ved NTNU.
For tiden opplever arkitektutdanningene et stort press fra både byggebransjen, studentene og samfunnet generelt til å komme mer på banen og tilby raske løsninger.
Samtidig er det viktig å huske at den 5-årige arkitektutdanningen ikke skal være en ren profesjonsutdanning som tilfredsstiller markedets akutte – men ofte kortsiktige – behov.
Selvsagt skal skolene gi studentene grunnlag for å kunne hevde seg i byggebransjen etter å ha gjennomført den 5-årige utdanningen. Derfor er det viktig at studentene tilbys bredde og dypere innsikt i samtlige saker, som de nye tekniske forskriftene, og de tekniske utfordringer knyttet til prosjektering av passivhus.
Det er derimot viktig at utdanningen også gir rom for kritisk refleksjon og grundig innsikt i metoder, tilnærmingsmåter og handlingsalternativer. Med et solid kunnskapsgrunnlag og erfaringer fra både forskning og praksis, skal arkitektutdanningen gi studentene en innføring i både prosjektering, teori og utstrakt integrert samarbeid med andre faggrupper.
Bare på denne måten kan skolene oppfylle sitt mandat, nemlig å utdanne arkitekter som ikke bare kan hevde seg i byggebransjen, men som i tillegg kan utøve visjonært lederskap og hjelpe byggebransjen på vei til en mer bærekraftig praksis.
For tiden opplever arkitektutdanningene et stort press fra både byggebransjen, studentene og samfunnet generelt om å komme mer på banen og tilby raske løsninger. Å innføre et ekstra kurs eller ansette en ekstra lærer for å dekke disse behovene er relativt fort gjort, og kan være nødvendig for å tilfredsstille den umiddelbare nøden.
Slike kortsiktige løsninger er derimot på ingen måte tilstrekkelige for å få til en mer bærekraftig byggebransje, der miljø og ressursbruk – med både økologiske, sosiale og økonomiske perspektiv – står i fokus.
Utdanningen varer i 5 år, og i løpet av de årene skal studentene ha fått en kontinuerlig oppbygging av kunnskap, ferdigheter og innsikt i miljø og ressursbruk. Ikke som et adskilt emne, men integrert i prosjekteringen på tegnesalen, i teori, planlegging, historie, form og farge, modell- og fullskalabygging, prosessledelse og så videre. Bare på denne måten kan miljø og ressursbruk bli en helhetlig del av arkitektfaget; et kollektivt ansvar i stedet for et individuelt valg.
Fakultet for arkitektur og billedkunst ved NTNU mener det er viktig å umiddelbart få på plass utstrakt samarbeid blant arkitektskolene i Norden. Noen skoler har nettopp tatt steget med å innføre temaet «miljø og ressursbruk» i sin læreplan. Andre har hatt et slikt fokus i årtier, men alle har erfaringer, tanker og prosjekter som kan og bør deles med de øvrige skolene for å svare på utfordringene byggebransjen og samfunnet generelt stiller dem overfor.
Derfor inviterer fakultet for arkitektur og billedkunst ved NTNU til opprettelsen av RESSURS – et nordisk nettverk for arkitekturutdanning i et ressursperspektiv.
RESSURS blir en arena for diskusjon, læring og samarbeid for de nordiske arkitektskolene. Den skal gi skolene anledning til å utvikle læreplaner der miljø og ressursbruk er en helhetlig del av arkitektprofesjonen. Det skal gi skolene en arena til å dele erfaringer og lærdom i stedet for å stå alene overfor det store presset fra byggebransjen. Og fremfor alt skal forumet gi skolene mulighet til å bygge på hverandres kunnskap og ferdigheter for sammen å kunne utvikle en nordisk arkitektstand som er internasjonalt fremragende på en arkitektur der miljø og ressursbruk er stødig forankret i ryggmargen.
Velkommen!