Debatt

Oslo sentrum som trygg møteplass

Hans Edvardsen // etatsdirektør i Bymiljøetaten i Oslo kommune? 3. september 2012

Oslo sentrum er det mest sentrale byrommet vi har i Norge. Det er her vi finner alle vitale offentlige funksjoner. Det er hit vi søker når nasjonen skal feire, eller bearbeide sorg. 

Det er her handel og underholdning har sitt viktigste tilholdssted, og det er her det pulserende bylivet får utfolde seg i alle sine fasetter, 24 timer i døgnet.Dette byrommet trues også av kriminalitet, voldtekter, lommetyver, forsøpling, konflikter og interessemotsetninger knyttet til bruk av gatene.

 

Kan vi klare å møte disse truslene med en utviklingsplan der vi tenker utvikling knyttet til fire tydelige perspektiver?

 

1. Trygghetsperspektivet: Oslo har blitt annerledes etter 22. juli. Vi må nå tenke nytt i forhold til sikring av gater, torg og bygninger. Oslo sentrum skal være et trygt område, uten terror og kriminalitet. Kanskje ligger det en løsning i å etablere et forpliktende samarbeid mellom politi, frivillig sektor og Oslo kommune, som sikrer en fysisk tilstedeværelse gjennom hele døgnet, og som gjør Oslo sentrum til en bykjerne som oppleves trygg, både fysisk og psykisk, hele døgnet?

 

2. Funksjonsperspektivet: Kampen om gatearealet skjerpes som en følge av økt tilflytting. Kan vi bidra til å løse dette ved å etablere store og robuste parkeringsanlegg under bakken? På denne måten kan vi fjerne gateparkering i sentrum og ta tilbake dette gatearealet til gående, syklende og handelsvirksomhet. Skal vi sørge for at gjennomgående trafikk i størst mulig grad ledes i tunneller under Oslo? Kan vi sørge for at bysykler plasseres på kollektivknutepunkter til fri benyttelse for alle som har reisekort fra Ruter?

 

3. Miljøperspektivet: Kan vi utvikle bykjernen til å bli en miljøsone der vi ikke tillater bruk av privatbiler i samme grad som i dag? Skal vi stille krav om at taxier som skal inn i dette området, benytter 0-utslippsteknologi? Energi som benyttes til bygninger må tilfredsstille innskjerpende energiklasser.

 

 4. Opplevelsesperspektivet: Kan vi utnytte handelspotensialet i Oslo sentrum på en helt ny måte? Kan vi i samarbeid med handelsnæringen lage et spennende og innovativt konsept for handel i sentrum? København har utviklet «Strøget» til en av Europas ledende handelsgater der biler og parkering er fjernet. Innovativ og effektiv varedistribusjon hjem til sluttbrukere vil gjøre opplevelsen av handel i sentrum til noe helt annet enn det vi kjenner i dag. Sentrum blir utviklet rundt det sosiale og opplevelsesaspektet. Dessuten kan du komme frem og tilbake helt uten bruk av bil …

 

Skal vi plassere kreative og særpregede møbler i byrommene? Skal vi legge til rette for folkehelseaktiviteter som både er motiverende og inkluderende, og dermed reduserer ensomhet? Skal vi utvikle lekeplasser, trimmuligheter, musikk og øvrige kulturinnslag på en måte som vil kunne prege bybildet på en positiv måte?

 

Utvikling skjer i møter mellom mennesker. Kan vi i Bymiljøetaten bidra til å lage et «liv» i sentrum som gjør området til en sosial møteplass der nettopp våre felles verdier blir våre fremtidige byggesteiner?

 

Det er slike spørsmål som blir viktige å drøfte i tiden fremover. ?