«Learning from Oslo»
Mette Svensen har et meget interessant innlegg som hun kaller «Learning from Oslo» i Arkitektnytt nr. 05/2013, men hun har utelatt et meget vesentlig konsept, nemlig bindeleddet mellom østkanten og vestkanten av byen som er Karl Johan gate.
En nylig holdt bylivsundersøkelse forteller at allerede i dag er trafikken for stor i nedre del av Karl Johans gate, slik at området er meget attraktivt for tyver som stjeler fra folk som går der. Dette problemet kan løses ved at Karl Johans gate utvides fra Stortinget og ned til Jernbanetorget ved å fjerne mesteparten av bebyggelsen mot Prinsens gate, slik at gaten blir en bulevard som Champs Élysées i Paris.
Når det skal flytte inn titusener av mennesker i Kvadraturen, Bjørvika og jernbaneområdet, trenger de også et område å ferdes i om vinteren, for da vil det ofte ikke være attraktivt å ferdes langs sjøkanten.
Vi trenger denne løsningen snarest mulig, slik at den bør integreres i planene for Kvadraturen og Bjørvika. Først ved å ta med denne løsningen kan Oslo bli en by som kan være et forbilde for andre byer, hvor vi har måttet akseptere at noe også må fjernes for at den skal bli en god by å bo i.
Wollert Rud, Oslo