Debatt

- Fortjener et grundigere svar

Niels Marius Askim, Askim/Lantto Arkitekter AS 18. januar 2006

Jan Carlsen har i et innlegg i Arkitektnytt 18/05 oppfordret NALs komité for etikk og tvister til å diskutere temaet markedsføring av arkitekttjenester. Cathrine Lerche svarer på vegne av komiteen i et innlegg publisert i arkitektnytt.no 13.1.2006.

Komiteens konklusjon er overraskende intetsigende og naiv. I stedet for å diskutere mulige framtidige konsekvenser, velger komiteen å hoppe bukk over det hele, og legger problemstillingen død ved å anse den som hypotetisk. I prinsippet kan jeg være enig i at kvaliteten på eget arbeid er den beste måte å markedsføre egen virksomhet på. Dette er imidlertid en konklusjon som er basert på (nåtidens) ideelle holdninger. Komiteens svar til Jan Carlsen er provoserende, og framstår som både søvnig og forhistorisk. Den generelle trenden i samfunnet for øvrig baserer seg på markedsliberalisme, der konkurranse er en vesentlig faktor. I offentlige anskaffelser av arkitekttjenester er konkurranseforholdene regulert gjennom gjeldende regelverk. Hvordan en eventuell økende markedsføring av enkelte kontorer, små eller store, vil virke på markedet, er vanskelig å forutsi. Rent "hypotetisk" sett, kan det faktisk påstås at massiv markedsføring av enkelte kontorer også vil kunne påvirke offentlig byggherrers valg ved f. eks. prekvalifiseringer til begrensede konkurranser.

Det er lenge siden arkitektstanden innså at slaget var tapt i kampen mot ferdighusene, til tross for at priskonkurransen mellom arkitekttegnet- og ferdighus aldri har vært gjenstand for ordentlig og reell sammenligning. Det er imidlertid hevet over enhver tvil at ferdighusenes markedsføringsnivå har ligget himmelhøyt over arkitektenes, og at dette har vært en avgjørende faktor for folks valg av hus.

I det private markedet er det også hevet over enhver tvil at allerede etablerte kontaktnett ikke vil lide under en kraftig markedsføring av enkelte arkitektkontorer, og gi eiendomsselskaper og utviklere ytterligere goodwill med hensyn til å fortsette å gå i opptråkkede løyper. Markedsføringslogikken er banal, enkel og virkningsfull.

Komiteen for etikk og tvister er et uavhengig organ for NAL og representerer alle arkitekter i landet. Spørsmålet Jan Carlsen framsetter, krever en grundigere og mer gjennomtenkt vurdering, og kan ikke avfeies med advokataktige vendinger og floskelaktige konklusjoner.