Arkitektens rolle - studenterfaringer fra Uganda
«... the initiatives coming from Kampala Central Division were implemented as if all the necessary formal ways of securing e’s rights and giving information were present. After talking to different city council officials, this impression was strengthened; the way both decision making processes and implementation of physical projects was made sounded like a very healthy one when ignoring the context it had to work in. With other words: the frames might have functioned perfectly well in a formalized society. Facing the reality of for instance Kivulu, with all its informality, they collapsed.»
Sitatet er plukket fra en studentrapport, laget av arkitektstudenter ved NTNU etter et kursopphold i Kampala, Uganda, i 2009. Det er et vakkert lite hefte på 56 sider. «Planning for action – actions of planning» er hovedtittelen. Implisitt i rapporten ligger en viktig diskusjon om hva som er arkitektens rolle, ikke bare i u-land. Men faktisk også her hjemme – fordi vårt lille Norge ikke på langt nær er en så «formalized society» som vi gjerne innbiller oss. Spesielt er dette merkbart når det gjelder planlegging og bygging i det vi så lettvint kaller «distrikts-Norge». Men selv i hovedstaden vil jeg hevde at det er langt fra den samfunnsmodellen skoleverket har indoktrinert oss, til den virkeligheten byen består av.
Både som gammel planlegger og som tidligere u-landsarbeider, kjenner jeg igjen problemstillingene som studentene beskriver, og som de, tydeligvis med lærernes hjelp, også løser. Det er nesten så jeg blir misunnelig på dem. Håper inderlig at de får aksept av kolleger og oppdragsgivere til å bruke denne erfaringen, også etter endt utdanning. Det vil i så fall, etter min mening, kunne bety et viktig skritt i retning av en positiv ny giv for så vel by- som bygdeplanlegging her i landet. Studentenes hovedlærer var Hans Skotte, som vel også har en stor grad av ansvar for de studentoppgavene som ble presentert i «Arkitektur N» nr. 4/10. Samt artikkelen «Å lære med hendene og tenke med hodet», i samme nummer. (De som ikke har lest artikkelen, oppfordres herved til å gjøre det!). Dette stoffet forteller at noe er på gang i arkitektundervisningen. Og at dette er noe som fortjener vår støtte.
– Jeg skal bare tilføye at heftet er illustrert med gode fotografier. Selv om de følger teksten, skulle jeg dog, som utenforstående, ønsket at de hadde hatt figurtekster. Dertil savner jeg forklaringer på viktige forkortelser. Ingen av delene er nødvendig for dem heftet primært er skrevet for. Men det fortjener en større lesekrets!
Har du det styggtravelt, les i det minste side 42, «What is Planning?».
Heftet, «Planning for action – actions of planning. Two field studies in Kampala, Uganda», er tilgjengelig fra Institutt for byforming og planlegging ved NTNU i Trondheim.